-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41936)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16891)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13945)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7994)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2955)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2865)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2448)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2209)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1693)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1660)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:26053 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:23

چرا با وجودي كه جمع مؤنث خاطئات صحيح است، ولي در آية 29 سورة مبارك يوسف، خطاب به همسر عزيز مصر گفته شده است: انك كنت من الخاطئين؟

در توجيه چنين تعبيري، دلايلي از سوي مفسران مطرح شده كه به دو نمونه از آنها اشاره ميشود:

الف ـ عبارت مزبور، كلام عزيز مصر خطاب به حضرت يوسف و همسر خود است كه در آن، از حضرت يوسف تقاضا ميكند، ماجراي واقع شده بين او و همسرش را كتمان نموده، جايي بازگو نكند. نيز با آگاهي از خطا كار بودن همسرش و بي گناهي يوسف، از همسرش تقاضاي توبه به درگاه خداوند مينمايد: يوسُفُ اَعرِض عَن هـَذا واستَغفِري لِذَنـبِكِ اِنَّكِ كُنتِ مِنَ الخاطِ ?‹ين; يوسف! از اين موضوع صرف نظر كن، و تو اي زن نيز از گناهت استغفار نما، چرا كه از خطاكاران بودي. حال، با توجه به مراد عزيز مصر كه در صدد تفهيم خطا كار بودن همسر خود به اوست، پيداست تعبير به خاطئين، كه دايرة گستردهتري داشته و خطاكاران زن و مرد هر دو را در بر ميگيرد، مناسبتر به مقصود است; چرا كه اگر ميگفت: من الخاطئات خطاب او به گويايي خطاب اول نبوده، ايننكته را در بر نداشت كه، چون تو با انجام اين عمل نكوهيده از خطاكاران شدهاي; پس توبه نما. به ديگر سخن، اگر ميگفت: انك كنت من الخاطئات، خطاب به گونهاي نبود كه چنان مقصودي را برساند، زيرا دايره خاطئات، تنگتر از آن است كه ادعاي چون از اهل خطاكاران شدهاي را در بر داشته باشد.(الميزان في تفسير القرآن، علامه طباطبايي، ج 11، ص 144، مؤسسة الاعلمي للمطبوعات.)

ب ـ چنين تعبيري از آن روست كه، در بسياري موارد، جمع مذكر را به عنوان تغليب بر هر دو گروه اطلاق ميكنند; يعني تو در زمرة خطاكاراني.(تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 9، ص 386، دار الكتب الاسلاميه.) با تأمل درتوجيه دوم، اين نكته به دست ميآيد كه با توجيه اول مرتبط بوده، بلكه مكمل آن است. در حقيقت، پس از آن كه توجيه ادبي تغليب براي مذكر آمدن كلمه مزبور ذكر شد، آن گاه همان نتيجه را به دنبال دارد كه در توجيه نخست، بدان اشاره گرديد. بهديگر سخن، در وجه نخست نيز، مسألهتغليب مطرح است، ولي بيشتر به دليل تغليب پرداخته شده، و در وجه دوم خاطر نشان شده است كه براي دست يابي به نتيجة مزبور، راهكار ادبي تغليب، برگزيده شده است.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.